pondelok 10. septembra 2012

Cuketové - tekvicové pokrmy :-)




Priznávam, že niekedy mám problém rozoznať tekvicu od cukety ;-) Ale mne to nevadí, pretože máme rady aj jedno aj druhé. Tohoročná úroda v maminej záhrade bola a ešte stále je bohatá a mali sme aj možnosť si cukety nakúpiť u malopestovateľov. Minimálne 2-3x v týždni pripravujem pokrmy z týchto druhov zeleniny.















Cukety sú menšie tekvice, podobné uhorke, v niekoľkých farebných variantoch. Majú jemnú požívateľnú šupku, v ktorej je mnoho živín, minerálov aj vitamínov – horčík, vápnik, železo. Cuketa obsahuje 91 % vody, vlákninu a ďalšie zložky, z minerálov hlavne draslík. Pokrmy z cukety priaznivo ovplyvňujú činnosť obličiek a tráviaceho ústrojenstva. Ich konzumácia prospieva diabetikom a obéznym ľuďom, cuketa pomáha aj odvodňovaniu organizmu a je odporúčaná aj žlčnikárom a pri dne. U cukiet je najcennejší ich vysoký obsah karoténu a draslíku.


O tekvici som našla veľmi pekný ČLÁNOK   aj s receptami :)  Tekvica nevyvoláva alergie, preto je vhodné ju použiť alternatívne k mrkve ako dojčenskú výživu.




Nastrúhala som si pásiky cukety, po dvoch spojila, posypala parmezánom, nastrúhanou mrkvou a kalerábom, nakrajanými šampiňónmi, stočila, postavila do zapekacej misky, na vrch nasypala ešte parmezán a dala kúsky masla. Zvyšnú zeleninu som "roztrúsila" okolo roliek. Pred pečením som rolky poliala trochou sójovej smotany na varenie.




Pre Terku bez parmezánu a miesto masla Flora, tiež som trocha zaliala smotanou sójovou na varenie. Piekla som vo vyhriatej rúre, ak si dobre pamätám (vždy to dávam piecť od oka), na 150°C asi polhodinku.








A toto sú pravdepodobne tekvičky (alebo cukety?):





Do pripraveného kuskusu som primiešala nastrúhanú surovú mrkvu a petržlen, tekvice vydlabala a naplnila kuskus zmesou. Do svojej tekvičky som si dala aj parmezán. Piekla som ich vo vyhriatej rúre na 150°C 30-40 minút.




Kým sa tekvice piekli, pripravila som šalát, Terkin z najobľúbenejších: cviklové mladé listy, cherry paradajky, tekvicové semená a tekvicový olej... a omáčku z vydlabanej tekvice, ktorú som podusila so sójovou smotanou na varenie, zredukovala a podávala.





Dobrú chuť :-)















































































































2 komentáre:

  1. Veľmi pekné servírovanie, Zuzka. Páči sa mi zredukovaná zelenina pri bucľatej tekvičke (posledné jedlo) – krásne.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Katka, ďakujem pekne :-) Keď s tou sójovou smotanou na varenie je všetko mňamkové, aj tie "omáčky" sú výborné...

      Odstrániť